2014年7月17日星期四

合約的陷阱 - 簽約前應留意的地方

最近都很忙,幾天都超過八點才放工:上星期想打一篇的,但沒有靈感;今天就隨便寫點甚麼吧。

今時今日,轉工其實是一件十分平常的事,畢竟轉工一般都可以追上市場薪金的「溢價」 (竟然有人話僱主加低過通賬係社會現實話人轉工有問題,真令人懷疑這種要人一世俾僱主打壓唔去反抗的說話是有何目的)。但轉工所帶來的除了收入上的增幅,也帶來工作環境的轉變;所以工作環境不錯的地方只要有一個得宜的薪金增長,其實也可以減少人才的流失 (不過有不少人都只向錢看而轉工,咁都好正常)。轉工主要有幾個步驟:「新工簽約」、「辭職通知」、「等返新工」,今次主要想講「新工簽約」。

找工終於有 offer 固然是值得慶祝的事,不過記住一件事:未睇到份合約未簽都唔好咁開心住。就好似去超級市場買o野要睇價錢同標籤,睇清楚份合約所有條款無問題先簽名 (我成日都覺得唔睇就簽的人好無腦,唔係見到係個陷阱都踩落去吧;事先清楚知道個對方可以點玩你,就先唔會俾人放到個陷阱俾你踩,唔知就應該要有 lesson learnt 下次唔好再中招)。主要要看清楚的條款主要有以下幾項:

1. 「合約工」VS 「長工」
無論「合約工」(contractor job) 還是 「長工」(permanent job),兩者都要簽合約。有些人會把「合約工」混淆成「要簽合約的工」,事實上不是這樣:「合約工」是指該工作的工作期會於一個特定的日子結束,結束了之後便要繼續工作便需簽一份新的合約 (即「續約」);「長工」則合約上並沒指明工作結束的日期,換言之合約結束只會是因為 (1) 辭職 (2) 僱主解僱 (3) 公司執笠 (4) 退休 (5) 意外。很多人都不喜歡做「合約工」,原因在於雙方都知道受僱的關係會於某日結束,僱主對你的投資自然不會太多,福利也相對較少,而且約滿後可能不獲僱主續約而承受「無業」風險。但相對而言,「合約工」的薪金一般比相同職級的「長工」較高,在尋找下一份工或是完約轉「長工」可能會較具優勢 (試想想,如果同一公司完約轉長工減你人工,你不是也會再找下一份工嗎?),所以「合約工」其實是一種「風險投資」。

2. 年假
勞工法例是有寫每年最少七天年假,但法例是這樣不代表自己的底線就要這樣:一般的公司「長工」現今也至少一年有十天年假,其後更可能按年遞增 (嘛做得越耐越唔想你走,咪俾多o的假你囉)。合約上應清楚寫明入職的年假數目,但財政年度過渡的年假會如何處理並非必須寫在合約之中。不同公司對此會有不同做法,例如 (1) 年假累積至特定上限便不再累積 (2) 年假必須在同一財政年度用完,否則當自行放棄論。如果合約沒寫,建議在簽約時也可以問一問 HR;尤其是試用期期間一般不可放取年假,所以有時完了試用期便要清假的情況也很常見的。

3. 收入的構成
「咩話?收入都可以有陷阱?」對,合約上收入的寫法也可以是一個陷阱。有些合約的收入是以「薪金+津貼 (allowance / subsidy)」的方式寫出 (這裡的「津貼」並非指租樓可以扣稅的「房屋津貼」(housing allowance):例如你每月的收入是 HK$14000,合約卻寫成「薪金 HK$10000 + 津貼 HK$4000」的形式;或者有人會覺得「無所謂啦,我一個月都係收一樣咁多錢,一年都係用 HK$14000 來計稅姐」這話確是沒錯,不過在一些情況下薪金也會被當作扣減津貼後的數目 (上例即 HK$10000) 來計算而受影響,例如:(1) 強積金少o左 (雖然我覺得強積金 eventually 都係倒落咸水海) (2) 你向銀行借錢 (主要是按揭) 時銀行評估你的還款能力會降低,令你有可能不獲貸款 (3) 當你辭職時,勞工法例規定未放取的年假會以薪金折算,在上面的例子則是以 HK$10000 而非 $14000 折算,所以遞信前最好先放取所有年假 (4) 津貼並非薪金的一部分,拖欠津貼未必受勞工法例保障。

4. 假期
究竟寫勞工假期還是公眾假期有薪與否」這個常常說的就不再說了。另一點要注意的是只有「按連續性合約受僱滿3個月」的僱員,僱主才必須給予有薪法定假日。換言之即使是「長工」,試用期三個月內的勞工假期也是可以無薪的。說實話現今大部分公司都是公眾假期有薪的,那些左度右度斤斤計較的公司肯定也好不到哪裡去,為何還要為其工作?(擺到明勞工假期跟公眾假期不一樣就係俾人捉蟲,所以作為求職者就更要帶眼識人了)

5. 工時
合約上工時也是必須清楚寫出:即一個星期工作多少天及每天的工作時數 (或工作時間),一般來說,最低工資的計算是以合約所寫為依歸。

6. 簽約的對象
經由獵頭公司 (或者不是直接 apply) 找工的人要特別留意,有些合約的對象並非跟上班的公司簽的,這種合約即所謂 Secondary / Indirect Contract:即是你跟一間公司簽約,而該公司指派你去另一間公司工作。以一些行業來說,這種情況也很常見:就連政府都有一種名為「T-Contract」的 manpower 外判方式,透過獵頭公司尋找合適的資訊科技人手。我不是說這種合約方式有問題 (例如 T-Conract 基本上等於在政府部門返工,只是不是公務員而已),但獵頭公司的合約出現上述的陷阱會更高;所以簽之前要格外留神,要確保每項條款都是自己可接受的程度。

7. 離職相關條款
根據勞工法例,合約上一般都應寫出離職所需的通知期。一般是首月即日通知、第二及第三個月 7 日通知,其餘皆是一個月通知。當然這通知期並非硬性規定,例如可以是三個月通知又或是過了試用期也是 7 天通知 (一般的工種三個月通知期太長了吧,通知期內一般是不可放取年假的)。不過也有些誇離職條款如「任何情況下,離職後一段時間內不可從事特定工種」,有關條款可能會大幅封閉離職者的事業發展,應小心考慮有關條款有否對到將來的發展帶來的影響。(當然,像上面的 T-Contract 政府也有規定相關條款,但只是一段時間不可再報 T-Contract 工而已,對事業發展則沒太大影響)

我大概想到的暫時就有這樣,如果再有便再更新吧。

10 則留言:

  1. 1. "竟然有人話僱主加低過通賬係社會現實,難怪有人一世做僱主的奴隸" 這就是現實,唔少僱主加低過通脹,我認識唔少人轉工之後係會減人工,睇黎只係活係一個平衡時空,不理現實。至於轉工,並唔係話轉就轉,特別係d低學歷/年紀大的人,辭工再去拉搵新工並不容易。而且轉工轉得頻密,見工時亦會比HR問你點解轉工轉得咁密?同同事相處有問題?工作能力有問題?好多時候因為咁而唔請你。

    你可能好彩,每次轉工都有加人工(不過呢都你片面之詞,可能全部係老作),但並唔代表所有人,甚至社會現實都係咁。你話人一世做僱主的奴隸,但你呢篇文一開始話「最近都很忙,幾天都超過八點才放工」,咁夜放工,睇黎你先係老闆的奴隸,我就準時5:30放工,你慢慢奴性落去。

    回覆刪除
  2. 對於你的第一點
    1. 我諗你看看溢價那篇的追加文:「2. 我唔鼓勵轉工次數過於頻密,但同一份工 做三年五年十年都見唔到一個合理 (合理=高於通賬) 的薪金調整一定唔係一件好事。」
    2. 我識得唔少 AD / HD 有幾年工作經驗都可以找到不錯的工作,肯付出就有收獲,成日話難就唔肯付出的人注定一世無運行;年紀大找唔到新工正是累積溢價太多,好多時 HR 會問「點解你三十幾歲人工仲咁低?」而唔請。

    又話「僱主加低過通賬係社會現實」,我打篇叫人睇清楚合約的文又要嘈,其實你係咪想曲線想o的人僱員俾僱主打壓?係o既話我覺得你都幾可憐,要幫o的僱主講說話打壓低層市民,尤其是你成日彈「奴性」呢個 term 就更表現出你僱主看不起僱員的 tone。如果係咁,我建議你唔好講咁多喇;你越講呢度就越多 keyword,就更容易俾 search engine search 到,我就可以幫到更多的人唔會俾僱主打壓。

    回覆刪除
    回覆
    1. 補充兩點:
      1. 唔請就找一下份工囉,做乜要搞到自己老奉要俾某某公司請到?
      2. 我唔係好介意八點幾放工,我遲幾個鐘放工多幾千蚊人工,再轉工又可能變返準時放工再多幾千蚊,你可以繼續同一份工日日五點半放工年年俾人加低過通賬 (不過呢o的都你片面之詞,可能全部係老作) 咁係你自己個人選擇;唔需要咁妒忌同我比較,我唔係好 care 工作環境係點,我比較 care 錢多o的。

      刪除
  3. 1.「我唔鼓勵轉工次數過於頻密,但同一份工 做三年五年十年都見唔到一個合理 (合理=高於通賬) 的薪金調整一定唔係一件好事。」>>>>一方面唔鼓勵人轉工次數過於頻密,一方面又講要靠轉工去「追回溢價」,如果一個人每年都發現自己的人工都「只按通賬或更低的幅度作加薪」,要靠轉工去「追回溢價」,但你又唔鼓勵人轉工次數過於頻密,咁佢轉唔轉工好?你咁講只反映你前後矛盾。

    2. 「 我識得唔少 AD / HD 有幾年工作經驗都可以找到不錯的工作,肯付出就有收獲,成日話難就唔肯付出的人注定一世無運行」>>>都係個句,亦有好多人付出左冇收獲,你又睇唔睇到?

    3.「年紀大找唔到新工正是累積溢價太多,好多時 HR 會問「點解你三十幾歲人工仲咁低?」而唔請。一個人三十幾歲人工低,累積溢價太多,想轉工又被HR咁批評,正正就係我所講的社會現實,亦正正反映我之前所講的「唔係話轉工就轉工」的現實情況。可能你覺得佢地抵死,之前唔識得轉工追回溢價,但現實係「唔係話轉工就轉工」,你見其他工人地唔一定請你,所以建議你了解一下現實情況先至係度出文。

    4. 「我打篇叫人睇清楚合約的文又要嘈,其實你係咪想曲線想o的人僱員俾僱主打壓?」一如我之前所講,唔少人係冇得選擇,低學歷、年紀大、低技能的搵工困難,面對合約的條文如此只好無奈接受;甚至有D行業全行的合約條款大多數也是這樣,沒有得選擇。只係你好似活係平衡時空,不理現實,出埋呢D離地文章,要人睇清楚合約先簽,但現實情況唔係佢地冇睇清楚,而係沒有得選擇。一係佢地唔簽約,唔搵工去拎綜援,呢個我非常支持,既然要幫老闆做奴隸,何不拎綜援。

    5. 根本一直以來曲線想僱員俾僱主打壓的人係你,不顧現實地出文,用一種「逆來順受」的態度去面對社會的不公。「奴性」呢個字眼係形容你呢D甘於被老闆壓迫,不懂反抗的奴才。

    6. 「我唔係好介意八點幾放工,我遲幾個鐘放工多幾千蚊人工」,點解你唔識諗下唔可以準時放工,而人工同而家一樣,要靠晚晚加班到八點幾,先乞到多幾千蚊番黎?可見你都係甘於被老闆打壓,但自己卻以老闆的角度去批評反抗的人(例如我(,所以我用「奴性」去形容你係冇錯。至於我份工係日日五點半放工,年年按通脹加人工,唔需要妒忌你,可能係你妒忌緊我。

    其係你Care錢定工作環境係你個人選擇,我無權干預,但唔低谚你條「奴性」係呢4不顧現實地出文,但只係不斷反映你甘於被老闆打壓,又甘於「逆來順受」,仲要批評D反抗的人,真係好無恥。

    你慢慢係呢度出文自High,祝你晚晚加到8 點幾,加到過勞死。你死左對呢個世界會更加好

    回覆刪除
  4. 1. 兩者都無矛盾,轉工如何才叫頻密是看行業特性:以 IT 來說,半年轉一次工先叫頻密,年半至兩年轉一次已經唔係頻密。連「過於頻密」係乜都唔明 (原來轉過工就叫「過於頻密」,我笑o左),你理解能力真係好有問題。(我都無講過要一年轉兩次工,又點會有矛盾,IT 黎講做年幾兩年轉一次工追返市場薪金無問題喎,同一間公司做三年應該無新聞所說的 25K 而係 17K 都唔知有無囉。)

    2. 咁係代表他們付出不夠。不然人人都去努力溫習去考公開試升大學做乜?就算升唔到大學都至少拎個 AD / HD 返來,都可以有唔錯的收獲 (例如駁到大學、找者找到不錯的工作)。咁又係,日日五點半準時放工,又返緊工都可以留到言,你唔明白是完全能理解的,難怪之前對「冗員」一詞咁大反應。

    3. 我無講過抵死,有人看工作環境不看錢是很平常,這視乎個人覺得甚麼比較重要。都係o個句:「唔請就找一下份工囉,做乜要搞到自己老奉要俾某某公司請到?」轉工 N 咁多個理由,如果你的僱主是差到你不想幫他打工,為何還要受其打壓?轉工就是出路。

    3a. HR 呢種說話唔係叫批評,只係「莫須有」理由;是要請的話就不會有這些理由,唔需要太認真 (點解你乜都覺得係「批評」?這是「言者無心,聽者有意」)。『但現實係「唔係話轉工就轉工」』我同意呀,所以o係應該要轉的時候就轉,我第一次轉工都找o左半年,正正就係我努力的收獲,先有而家o既人工。

    4. 當僱主 set 份咁o既合約無人簽請唔到人,自然會有所改善。跟你的「呢個修訂方案係原本的方案太差,在區議會的壓力下,九巴/運輸署作出的修改」這種「佢有問題,你 reject,佢會改」的思維是一致的:唔簽就唔簽,唔需要無限放大。你話區議會可以反對 RDP,但有問題的約又唔可以唔簽;咁只會反映出你「同一種思維,但有兩種標準」。無o野做又無錢咪拎綜援囉,我覺得完全無問題,至少都識得去 apply 綜援,咁樣都係一種付出,也是一種生存方式。

    5. 我諗你搞清楚,人工加得少都唔走先叫「逆來順受」,仲話「無奈接受」、「無得選擇」、「社會現實」,你所講的正正就是你之前叫人要改善的「向現實妥協」的思維,你叫人改善「向現實妥協」但自己都係咁,真係名符其實的雙重標準。「不懂反抗的奴才」轉工就是一種反抗的方法,懂了不?

    6. 你又理解錯喇,我係寫「幾天都超過八點才放工」,唔係「晚晚超過八點才放工」。其次,點解你會覺得「加人工」係靠「晚晚超過八點才放工」,我就完全無講過 (我亦不覺得加人工係靠 OT,我只是覺得專心工作、做好一件事很重要而已,唔似你咁返緊工都上來留言,亦唔需要過份解讀)。

    6a. 我教o的人反抗僱主如「要睇清楚合約先簽」、「加得少就考慮轉工」,你竟然話我批評反抗的人?你完全本末倒置。(我已經預計到你的一貫技倆:你跟住就會話「你係有咁寫,不過你寫成偏幫僱主,十分可恥」如果係你就解釋o下點解係啦,否則你就繼續停留在「你覺得」的階段啦,咁我就唔再回應)

    其實我覺得你回文先係自 High 緊 (我諗到而家你都唔係好知呢度係我個人網誌),不過既然可以增加 keyword 我又得閒先回o下你咁解。由頭到尾都只係你自己覺得我在批評反抗的人;老實講越多人知道僱主或商業機構的打壓手段,咁打工的先可以生存到。我都係同一句:你咪繼續活o係「你覺得」o既世界囉,我唔會亦都無辦法干預。

    另外,我諗你搞清楚「轉工」全文所面向的對象;你用無學歷的人這點來說,咁求職網站例如 Recruit、jobsDB 等大部分的文章都是你所講的「離地」。其次我唔知點解你要在「合約」一文回應「轉工」,你咁樣係達唔到「阻止人轉工加人工」的目的。

    回覆刪除
  5. 我唔知點解你要在「合約」一文回應「轉工」>>>>明明自己係篇文提到轉工,而家又係到搬龍門,我懷疑你係唔係思覺失調?

    回覆刪除
  6. 其次我唔知點解你要在「合約」一文回應「轉工」>>> 明明自己係篇文到提到轉工,而家又係到搬龍門。你有冇病呀,可能你係思覺失調,出黎9up。

    回覆刪除
  7. 我仲以為又會好長添,乜原來skip晒架?

    咁你自己捉錯用神,連個重點都未理解到我都無辦法。標題明明大大隻字寫住「合約的陷阱 - 簽約前應留意的地方」,就算我提到「轉工」都唔該你望下個標題寫緊乜。就好似另外一篇明明講緊《輔仁網》,有人就係都要鑽落去唔關事的o野都無限放大斷章取義咁
    係你射錯龍門,唔係我搬龍門

    題外話:對於日日五點半準時放工的你,呢篇文幾o岩你,不過我諗你都應該睇過啦
    http://www.vjmedia.com.hk/articles/2014/08/12/81686

    回覆刪除
  8. 你標題寫「合約」,來文就提到「轉工」,本來兩者互有關係,沒有不妥。但你而家話我唔睇清楚標題,你有冇病啊?我夠可以話你文不對題。根本一直以來係你迴避問題,搬龍門。難怪呢度一直以來得你一個係到post文,除左我之外冇其他回應。

    仲有,五點半準時放工係正常,係你以為ot係好。不過你咁奴性,講你都唔會明。

    回覆刪除
  9. 兩者有關係唔代表你需要捉住個唔係重點o既point重覆又重覆,所以我完全無興趣理你
    你當然可以話我文不對題,咁隻手o係你度、把口又o係你度丫嘛~ 我唔需要去理解你理解o左o的乜,你理解錯其實同我無太大關係。
    呢度唔係《輔仁網》,個人網誌無人回應好正常(我本來就唔 expect有人回應),反而你不斷回應我覺得先係一個奇蹟。

    我有講過OT係好咩?又有妄想症

    回覆刪除